PAS…..pasmoment, pasles en pasklas
PAS…..pasmoment, pasles en pasklas op de Jozefschool in Aalsmeer
PAS staat voor passend onderwijs aan (hoog)begaafde leerlingen. Bij de Jozefschool organiseren ze dat al vanaf groep 1. Door middel van uitdagende opdrachten wordt een beroep gedaan op verschillende vaardigheden. De doelen en vaardighedenlijst (SLO, 2010) vormt de leidraad met doelen op het gebied van leren leren, leren denken en leren (voor het) leven.
In de groepen 1, 2 en 3 creëert Claudia pasmomenten: extra aanbod, anders denken, verwonderen en herkennen.
In de groepen 4 tot halverwege groep 5 volgen de leerlingen een pasles bij Marjolein. In deze les ontdekken kinderen wat er gebeurt als je aan het leren bent. De kinderen leren met een vraagmachientje vragen te stellen waardoor ze dieper in de stof raken. Ook maken de kinderen kennis met het verschil tussen een vaste en een fixed mindset.
Voor lessen over creatieve denkvaardigheden haalt Marjolein haar ideeën onder andere uit het boek het ideeën toestel. We hebben haar referentie van het boek opgenomen op deze website.
Vanaf groep 5 volgen (hoog)begaafde kinderen een dagdeel de pasklas, bij Andrea, begaafdheidspecialist. Binnen een thema, bijvoorbeeld kunst, wordt aan verschillende vaardigheden gewerkt. Denk aan dichten bij van Gogh, ruimtelijke constructies maken bij Escher, creatief denken bij Haring. De kinderen werken aan een persoonlijk leerdoel en per periode staat ook een bepaald doel centraal zoals executieve vaardigheden.
Op de website van de Jozefschool kun je meer te weten komen over de opzet van de pasklas, pasles en pasmoment door de verslagjes te lezen.
Wil je meer horen van de het PAS-aanbod op de Jozefschool? Neem contact op met Andrea Kaslander: andrea@jozefschool.net