Wat moet ik tekenen?
Lesverloop
Twee leerlingen zitten met de rug naar elkaar. Een heeft een leeg blad en de andere een simpele tekening met cirkels, lijnen en blokken. De leerling met de simpele tekening vertelt tot in de details aan de andere leerling, zonder te kijken, wat hij moet tekenen. De leerling met het lege blad tekent wat er wordt gezegd. Ze mogen vragen aan elkaar stellen maar niet op elkaars blad kijken!
In de praktijk zie ik dat leerlingen elkaar de schuld geven bij het “mislukken” van de opdracht. “Hij heeft het niet goed uitgelegd”. Wanneer ik vraag of ze ook vragen hebben gesteld aan elkaar zien ze dat samenwerken een gezamenlijke verantwoordelijkheid is. Bij de tweede of derde tekening zie je dan dat het stukken beter gaat.
Mogelijk is het belangrijk om vooraf aan de opdracht het te hebben over eenheden. Je druim kan bijvoorbeeld ingezet worden voor een bepaalde afstanden. Ook het begrip links en rechts is handig om nog even aan te halen.
Lesplan:
Introductie + doel (niet alles vertellen)
Tweetallen maken en blanco papier met potlood uitdelen
Tekening uitdelen
Tussenevaluatie en tip geven
Nabespreken eerste tekening (geven van inzichten)
Rollen omdraaien qua tekenaar en verteller en opdracht opnieuw doen zoals hierboven
Eindevaluatie (wat heb je nu voor inzicht gekregen?)
Ik zet deze les in als het samenwerken niet zo lekker loopt. Bijvoorbeeld wanneer er niet goed wordt geluisterd naar elkaar of als je ziet dat er geen eigen verantwoordelijkheid wordt genomen in een samenwerking.
Materiaal:
Wit papier
Potloden
Simpele tekeningen (Bij een groep van 12 ll. Zorg je voor 24 tekeningen)
Stevige ondergrond om makkelijk op te kunnen tekenen.
Doelen:
Goed luisteren wat de ander heeft te vertellen
Vragen stellen als iets niet duidelijk is
Ervaren dat twee mensen verantwoordelijk zijn bij samenwerking voor het succes.
EF: Emotieregulatie
C/A/P: A+P
Benodigde tijd:
30 a 45 min.